UNIVERSITATEA ,,DUNAREA
DE JOS” din GALATI
FACULTATEA DE INGINERIE BRĂILA
CATEDRA: DEPARTAMENTUL DE ŞTIINŢE FUNDAMENTALE
SPECIALIZREA:
INGINERIE ECONOMICĂ ÎN DOMENIUL MECANIC
PROFIL: INGINERIE ECONOMICĂ
PROGRAMA ANALITICĂ A DISCIPLINEI
FIZICĂ
Disciplina se
studiaza în semestrele II si
III
Curs 56 ore
Repartitia de ore
saptamânala este:
Aplicatii 28 ore
Curs - 2 ore,
Aplicatii -1 ore, în sem. II
Curs - 2 ore,
Aplicatii -1 ore, în sem.III
1.
Obiectivele disciplinei de studiu
Disciplina “Fizică” cuprinde într-o formă unitară şi
quasicompletă principalele cunoştinţe de fizică necesare viitorului inginer.
Prezentarea scoate în evidenţă atât rolul informativ, cât şi cel formativ al
fizicii, ca disciplină fundamentală a procesului de învăţământ tehnic.
Cursul prezintă o sistematizare a noţiunilor şi un echilibru
privind derularea diferitelor capitole, conform cerinţelor învătământului
modern. S-a urmărit să se dezvolte studentului un mod de gândire ştiinţific,
în scopul de a-i asigura acestuia capacitatea de aplicare rapidă în practică
a cunoştinţelor şi posibilitatea de a participa el însuşi la realizarea de
noi tehnologii bazate pe odei proprii.
Unele probleme sunt
tratate pe scurt, bazându-se pe cunoştinţele anterioare ale studentului sau
pe dorinţa acestuia de a se informa suplimentar în cazul în care aceste
probleme i-au stârnit interesul. Altele, cu deosebire aplicaţiile în tehnică,
sunt prezentate pe larg, cu trimiteri la situaţii practice.
Cursul este alcătuit din nouă capitole (din care amintim:
Oscilaţii şi unde elastice, Elemente de termodinamică, Electromagnetism,
Optica ondulatorie, Elemente de fizica solidului, Bazele mecanicii cuantice)
cuprinzând principalele domenii ale fizicii, în corelaţii strânse cu
implicaţiile pe care le au în dezvoltarea ştiinţei, tehnicii şi ingineriei
tehnologice.
Aparatul matematic utilizat este elevat, fără a depăşi nivelul
pregătirii studenţilor la momentul respectiv.
Abordarea disciplinei se face atât teoretic, cât şi prin lucrări practice
şi aplicaţii principiale. Laboratorul are rolul de a obişnui studentul cu
aparatura ce se foloseşte în practică şi de a materializa cunoştinţele
teoretice dobândite la curs, iar aplicaţiile principiale sunt necesare
înţelegerii fenomenelor fizice ce nu pot fi reproduse în laborator.
2.
Continutul stiintific al cursului
3.
Continutul lucrarilor de laborator
La lucrările de laborator se urmăreşte familiarizarea studenţilor cu aparatele
şi dispozitivele de măsură a mărimilor fizice pe care viitorii ingineri le
vor întâlni în cadrul activităţilor din teren. Pentru fiecare aparat şi
dispozitiv sunt prezentate modul de alcătuire şi principiile de funcţionare.
De
asemenea, sunt dezvoltate deprinderile necesare exploatării, întreţinerii şi
reglării acestor dispozitive.
Structura
lucrarilor aplicative:
1. Mărimi
şi unităţi de măsură fundamentale în fizică. Metode generale de măsură.
Calculul erorilor în cazul măsurătorilor directe şi indirecte. Protecţia
muncii.
2.
Măsurarea rezistenţelor cu montajul "amonte". Realizarea experimentală a
circuitelor electrice; interschimbabilitatea aparatelor de măsură.
3.
Măsurarea rezistenţelor cu montajul "aval". Realizarea experimentală a
circuitelor electrice; interschimbabilitatea aparatelor de măsură.
4.
Defectoscopie ultrasonică. Prezentarea palpatoarelor normale şi
înclinate, mono - şi dublu cristal şi a palpatoarelor speciale. Studiul
undelor elastice prin intemediul ecourilor apărute pe ecran
5.
Etalonarea defectoscopului. Studiul etaloanelor A1, A2, A3 - calibrarea
după ISO 9001.
6.
Determinarea poziţiei unui defect: tipul defectului, adâncime, depărtare
faţă de palpator, înclinare.
7.
Măsurarea temperaturii cu ajutorul termorezistenţei. Determinarea
experimentală a dependenţei de temperatură a rezistivităţii.
8.
Măsurarea temperaturii cu ajutorul termocuplului. Calculul diferenţei de
potenţial dintre două metale diferite.
9.
Determinarea vâscozităţii unui fluid prin metoda Stokes.
10. Studiul
prismei optice. Măsurarea unghiului prismei şi a unghiului limită;
mersul razelor prin prismă.
11. Studiul
reţelei de difracţie. Determinarea experimentală a fenomenelor de
difracţie şi de interferenţă a luminii.
12. Studiul
legilor transportului de energie prin radiaţie. Corpul negru şi
determinarea constantei lui Stefan-Boltzmann
13. Studiul
dependenţei de temperatură a conductivităţii semiconductorilor.
14. Studiul
diodei semiconductoare. Determinarea curentului de tăiere.
4. Modul de
evaluare a cunoştinţelor.
Conform planului de învăţământ, disciplina
se încheie cu examen la sfârşitul fiecărui semestru de studiu.
Lucrările de laborator se evaluează prin colocviu la finele fiecărui
semestru de studiu, iar rezultatul se notează cu note de la 1 la 10. Este
obligatoriu ca fiecare student să aibă parcursă întreaga programă de
laborator, specificată la pct. 3. şi să obţină minimul nota 5 pentru a
promova colocviul. Acest colocviu constă în probă teoretică şi probă
practică.
Examenul constă în lucrare scrisă, ce conţine două subiecte teoretice şi
două aplicaţii.
Rezultatul colocviului se cumulează cu nota de la examenul scris şi formează
nota finală a disciplinei la sfârşitul fiecărui semestru de studiu.
5.
Bibliografie
1. Picu,
M., (1999), Fizica, Editura Academica, Galaţi
2. Sterian,
P. şi Stan, M., (1985), Fizica, Editura Didactică şi Pedagogică,
Bucureşti
3. Tudose,
C., ş.a. (1981), Fizică, Editura didactică şi pedagogică, Bucureşti
4. Bejan,
A., (1988), Fizica, Editura All, Bucureşti
5. Ciobanu,
G., ş.a. (1983), Fizica moleculară, termodinamica şi fizica statistică,
Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti
6. Dolacan,
V., (1982), Fizica joncţiunilor semiconductoare, Editura Academiei
R.S.R., Bucureşti
7.
Einstein, A., (1957), Teoria relativităţii, Editura Tehnică,
Bucureşti
8. Gavrilă,
H., ş.a., (1998), Teoria modernă a câmpului magnetic şi aplicaţii,
Editura All, Bucureşti
9.
Georgescu, L., ş.a., (1983), Fizica stării lichide, Editura Didactică
şi Pedagogică, Bucureşti
10. Hristev,
A., (1982), Mecanica şi acustica, Editura Didactică şi Pedagogică,
Bucureşti
11. Iacob, C.,
(1980), Mecanica, teoretică, Editura Didactică şi Pedagogică,
Bucureşti
12. Ignat, M.,
(1981), Întrebări şi exercitii de fizică statistică şi termodinamică,
Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică, Bucureşti
13. Inţa, I.,
(1985), Complemente de fizică, Editura Didactică şi Pedagogică,
Bucureşti
14. Mercheş, I.
ş.a., (1983), Mecanica analitică şi a mediilor deformabile, Editura
Didactică şi Pedagogică, Bucureşti
Intocmit,
Prof. univ. dr. fiz. Mihaela PICU