UNIVERSITATEA ,,DUNĂREA
DE JOS din GALAȚI
FACULTATEA DE INGINERIE BRĂILA
CATEDRA:
DEPARTAMENTUL DE ȘTIINȚE FUNDAMENTALE
SPECIALIZAREA:
PROFIL: MECANIC
PROGRAMA ANALITICĂ A DISCIPLINEI
FIZICĂ
Disciplina se studiază
în semestrele III și IV Curs
56 ore
Repartiția de ore
săptămânală
este:
Aplicații 28 ore
Curs - 2 ore, Aplicații
-1 oră, în sem. III
Curs - 2 ore, Aplicații
-1 oră, în sem.IV
1. Obiectivele
disciplinei de studiu
Disciplina Fizică cuprinde într-o formă unitară și
quasicompletă principalele cunoștințe de fizică necesare viitorului inginer.
Prezentarea scoate în evidență atât rolul informativ, cât și cel formativ al
fizicii, ca disciplină fundamentală a procesului de învățământ tehnic.
Cursul prezintă o sistematizare a noțiunilor și un echilibru privind
derularea diferitelor capitole, conform cerințelor învătământului modern.
S-a urmărit să se dezvolte studentului un mod de gândire științific, în
scopul de a-i asigura acestuia capacitatea de aplicare rapidă în practică a
cunoștințelor și posibilitatea de a participa el însuși la realizarea de noi
tehnologii bazate pe odei proprii.
Unele probleme sunt tratate pe scurt, bazându-se pe
cunoștințele anterioare ale studentului sau pe dorința acestuia de a se
informa suplimentar în cazul în care aceste probleme i-au stârnit interesul.
Altele, cu deosebire aplicațiile în tehnică, sunt prezentate pe larg, cu
trimiteri la situații practice.
Cursul este alcătuit din nouă capitole (din care amintim:
Oscilații
și unde elastice, Elemente de termodinamică, Electromagnetism, Optica
ondulatorie, Elemente de fizica solidului, Bazele mecanicii cuantice)
cuprinzând principalele domenii ale fizicii, în corelații strânse cu
implicațiile pe care le au în dezvoltarea științei, tehnicii și ingineriei
tehnologice.
Aparatul
matematic utilizat este elevat, fără a depăși nivelul pregătirii studenților
la momentul respectiv.
Abordarea disciplinei se face atât teoretic, cât și prin
lucrări practice și aplicații principiale. Laboratorul are rolul de a
obișnui studentul cu aparatura ce se folosește în practică și de a
materializa cunoștințele teoretice dobândite la curs, iar aplicațiile
principiale sunt necesare înțelegerii fenomenelor fizice ce nu pot fi
reproduse în laborator.
2. Conținutul științific al
cursului
3. Conținutul lucrărilor de
laborator
La lucrările de laborator se urmărește familiarizarea
studenților cu aparatele și dispozitivele de măsură a mărimilor fizice pe
care viitorii ingineri le vor întâlni în cadrul activităților din teren.
Pentru fiecare aparat și dispozitiv sunt prezentate modul de alcătuire și
principiile de funcționare.
De asemenea, sunt dezvoltate deprinderile necesare exploatării, întreținerii
și reglării acestor dispozitive.
Structura lucrărilor aplicative:
1.
Mărimi și unități de măsură fundamentale în fizică. Metode generale
de măsură. Calculul erorilor în cazul măsurătorilor directe și indirecte.
Protecția muncii.
2.
Măsurarea rezistențelor cu montajul "amonte". Realizarea experimentală a
circuitelor electrice; interschimbabilitatea aparatelor de măsură.
3.
Măsurarea rezistențelor cu montajul "aval". Realizarea experimentală a
circuitelor electrice; interschimbabilitatea aparatelor de măsură.
4.
Defectoscopie ultrasonică. Prezentarea palpatoarelor normale și înclinate,
mono - și dublu cristal și a palpatoarelor speciale. Studiul undelor
elastice prin intemediul ecourilor apărute pe ecran
5.
Etalonarea defectoscopului. Studiul etaloanelor A1, A2, A3 - calibrarea după
ISO 9001.
6.
Determinarea poziției unui defect: tipul defectului, adâncime, depărtare
față de palpator, înclinare.
7.
Măsurarea temperaturii cu ajutorul termorezistenței. Determinarea
experimentală a dependenței de temperatură a rezistivității.
8.
Măsurarea temperaturii cu ajutorul termocuplului.
Calculul diferenței de
potențial dintre două metale diferite.
9.
Determinarea vâscozității unui fluid prin metoda Stokes.
10.
Studiul prismei optice. Măsurarea unghiului prismei și a unghiului
limită; mersul razelor prin prismă.
11.
Studiul rețelei de difracție. Determinarea experimentală a
fenomenelor de difracție și de interferență a luminii.
12.
Studiul legilor transportului de energie prin radiație. Corpul negru
și determinarea constantei lui Stefan-Boltzmann
13.
Studiul dependenței de temperatură a conductivității
semiconductorilor.
14.
Studiul diodei semiconductoare. Determinarea curentului de tăiere.
4.
Modul de evaluare a cunoștințelor.
Conform planului de
învățământ, disciplina se încheie cu examen la sfârșitul fiecărui semestru
de studiu.
Lucrările de laborator se
evaluează prin colocviu la finele fiecărui semestru de studiu, iar
rezultatul se notează cu note de la 1 la 10. Este obligatoriu ca fiecare
student să aibă parcursă întreaga programă de laborator, specificată la pct.
3. și să obțină minimul nota 5 pentru a promova colocviul. Acest colocviu
constă în probă teoretică și probă practică.
Examenul constă în lucrare
scrisă, ce conține două subiecte teoretice și două aplicații.
Rezultatul colocviului se
cumulează cu nota de la examenul scris și formează nota finală a disciplinei
la sfârșitul fiecărui semestru de studiu.
5.
Bibliografie
1.
Picu, M., (1999), Fizica, Editura Academica, Galați
2.
Sterian, P. și Stan, M., (1985), Fizica, Editura Didactică și
Pedagogică, București
3.
Tudose, C., ș.a. (1981), Fizică, Editura didactică și
pedagogică, București
4.
Bejan,
A., (1988), Fizica, Editura All, București
5.
Ciobanu, G., ș.a. (1983), Fizica moleculară, termodinamica și fizica
statistică, Editura Didactică și Pedagogică, București
6.
Dolacan, V., (1982), Fizica joncțiunilor semiconductoare, Editura
Academiei R.S.R., București
7.
Einstein, A., (1957), Teoria relativității, Editura Tehnică,
București
8.
Gavrilă, H., ș.a., (1998), Teoria modernă a câmpului magnetic și
aplicații, Editura All, București
9.
Georgescu, L., ș.a., (1983), Fizica stării lichide, Editura Didactică
și Pedagogică, București
10.
Hristev, A., (1982), Mecanica și acustica, Editura Didactică și
Pedagogică, București
11.
Iacob,
C., (1980), Mecanica, teoretică, Editura Didactică și Pedagogică,
București
12.
Ignat,
M., (1981), Întrebări și exercitii de fizică statistică și termodinamică,
Editura Științifică și Enciclopedică, București
13.
Ința, I., (1985), Complemente de fizică, Editura Didactică și
Pedagogică, București
14.
Mercheș, I. ș.a., (1983), Mecanica analitică și a mediilor
deformabile, Editura Didactică și Pedagogică, București
Intocmit,
Prof.
univ. dr. fiz. Mihaela PICU